På denne side er en oversigt over de ti kategorier af puslerier, der er mest benyttede af samlere.

Oversigten (og de fleste eksempler) stammer fra bogen Puzzles Old and New af Jack Botermans og Jerry Slocum (1986). 

Klassificering af
puslerier

[Mechanical Puzzles]

1. SÆT-SAMMEN PUSLERIER [ Put-Together ]

    - hvor det gælder om at samle emnet.

 a) 2-dimensionale samle-puslerier

    

 (Skakbræt-samlinger, polyominoer, kors- og bogstav-samlinger, tangram, muldyr-tricket, hoved og hale, de otte dronninger, instant insanity og magiske kvadrater)

 b) 3-dimensionale samle-puslerier

 (Pentominer, soma-kuben, pyramider, pakninger og pusleringe)

2. SKIL-AD PUSLERIER  [ Take-Apart ]

    - hvor det gælder om at åbne eller at skille emnet.

         

 (Terninger i tønde, kugle i kanon, ibenholtbolde, takit-apart, tri-'n'-do-it, japanske æsker, bolt og møtrik, de tre ringe, pusle-låse og den skotske pung)

3. SKIL-OG-SAML SAMMENFØJEDE GENSTANDE  [ Interlocking ]

     -  hvor adskillelse og samling (bagefter) kræves for at løse  pusleriet.

 a) Figurer

  

 (Tønde, dyr, transportmidler og bygninger)

 b) Geometriske emner

 (Kugle, terning og pyramide)

 c) 3-D jigsaw

 (Æg, dyr og blad)

 d) Tømmerknuder

 

 (De Boer's, Bill Cutler's og Steward Coffin's burrer, Altekruses pusleri, Chuck puslerier og Arjeu burrer)

 e) Nøgleringe

 (Irma-elefanten, terning, flyver, fodbold, hjerte o.s.v.)

4. SKIL-OG-SAML SAMMENVIKLEDE DELE  [ Disentanglement ]

    - hvor det gælder om at frigøre eller vikle enkeltdele løs og at vikle dem sammen igen.

 a) Støbemetal- og blikpuslerier

     

 (A-B-C pusleriet, nøgle-puslerier, de tre slanger, hunden med halsbåndet og halvmånen med to stjerner)

 b) Trådpuslerier

     

 (De bøjede søm, heksenøgler, djævlekroge, ringen i fælden, det fangne hjerte, hestesko-pusleriet, sindrige ringe og de kinesiske ringe)

 c) Snorepuslerier

 (Bolden og kæden, plejlen, ringen på pinden, et hjerte i smerte, befri gåsen, Sam Loyd's nøglehulspusleri og Pentangle-serien m. fl.)

5. FLYTNING I RÆKKEFØLGE  [ Sequential Movement ]

    - hvor det gælder om at flytte emnets dele til et forud fastsat mål.

 a) Solitaire

 (Engelsk (tysk) eller fransk solitaire, trekant-solitaire og andre)

 b) Brik-puslerier

 (Den springende frø, Le Moulin Rouge, tårnet i Hanoi og rangér-puslerier)

 c) Glidebrik-puslerier

 ("15", 14-15 spillet, Get My Goat, Dad's Puzzler, Ma's Puzzle og befri solen)

 d) Roterende terninger (og andre emner)

    

 (Rubik's (eller Nichols') Cube m.fl.)

 e) Labyrinter og rute-puslerier

 (Professor-skruen og labyrinter med 'brudt' ring på skive med huller)

6. PUSLEBEHOLDERE  [ Puzzle Vessels ]

     - hvor det gælder om at drikke eller skænke en væske eller at fylde beholderen op uden at spilde.

        

         (Puslekander og -krukker)

7. BEHÆNDIGHEDS-PUSLERIER  [ Dexterity ]

    - hvor det gælder om at bruge sin manuelle færdighed (og tålmodighed).

 (Kugler i huller eller labyrinter, ringe på søm og grib en bold eller ring i snor)

8. FORSVINDINGS-PUSLERIER  [ Vanish ]

    - hvor det gælder om at forklare, hvorfor et billede forandres.

 (Get off the Earth, det brudte skakbræt og the King of Hearts)

9. UMULIGE GENSTANDE  [ Impossible Objects ]

    - hvor det gælder om at finde ud af, hvorledes emnet er lavet.

 (Pilen gennem Cola-flasken og dobbelt 'duehale-samling')

10. FOLDEPUSLERIER  [ Folding ]

    - hvor det gælder om at opnå et bestemt resultat ved foldning.

         

 (Hexaflexagoner og kort- eller frimærkefoldninger)

 

(Undskyld venligst, hvis oversættelsen enkelte steder er lidt anstrengt!)